UGC tulee englannin kielen sanoista user generated content. Tarkoittaen suomeksi käyttäjän luomaa sisältöä. Käytännössä jonkin yrityksen tuotteen/palvelun käyttäjä tekee markkinointiin tarkoitetun videon tms, jossa suosittelee palvelua/tuotetta muille käyttäjille. Suositus jaetaan yrityksen omilla kanavilla muun mainosmateriaalin tavoin. Sisällöntuottaja ei siis jaa materiaalia omalla kanavalla, ellei käytä materiaalia luvan kanssa referenssinä.
UGC on aitoa, kotikutoista materiaalia, josta puuttuu mainosmaisuus, täydellisyys ja väkisin myynti. UGC sisällöntuottajat, eli käyttäjät/kuluttajat ovat erilaisia, eri kokoisia ja siksi muille käyttäjille samaistuttavia. UGC-sisällöntuottajat tekevät visuaalisesti koukuttavia, laadukkaita videoita aidossa ympäristössä.
Mitä UGC käytännössä on?
Käytännössä UGC voi olla mitä vain, missä käyttäjän suosittelee yrityksen tuotetta ja palvelua aidosti. Virtuaalinen puskaradio, kuvaa UGC-markkinointia hyvin. Sillä erotuksella, että puskaradion liikkellepanija saa korvauksen työstään. UGC markkinointi voi olla mitä tahansa seuraavaa: kuvia, videoita, tuotearvosteluja, blogitekstejä, livelähetyksiä tai podcast-jaksoja.
UGC-markkinointi on tavallaan ollut käytössä jo kauan. Pelkkä puskaradiohan on ollut olemassa maailman sivun! Varhaiset internet-foorumit, blogit ja käyttäjien kommentit, ovat olleet internetin alkuajoilta saavutettavissa. Sosiaalisen median myötä (facebook, instagram, youtube) käyttäjän luomasta sisällöstä on pitänyt tehdä videomuotoista.
Ylläoleva esimerkki on ns. unboxing video, jossa avataan tuote. Tällaisia unboxing videoita on pelkästään youtubessa jo yli 21miljoonaa videota! *https://www.radionova.fi/uutiset/ajankohtaista/a-101634
Mitä aidompaa, mitä koukuttavampaa, mitä kotikutoisempaa UGC-materiaali on, sitä parempi. Samaistuttavuus on UGC-markkinoinnin salaisuus. Joko sinun yrityksesi käyttää UGC-materiaalia? Ota yhteys, niin tehdään sinunkin yritykseesi UGC-markkinointimateriaalipankki!