Parasta yrittämisessä 8/52: Asiakkaan saaminen on kuin parisuhteen luominen.

Mä koen, että vaikeinta yrittäjyydessä on asiakkaiden hankkiminen. Toki, en ole myynyt mitään Prime juomaa tai vastaavaa, mikä revitään kädessä, mutta asiakkaita olen hankkinut sekä yritys- että kuluttajapuolelta. Täältä sivulta löydät hyviä vinkkejä B2B myyntiin!

Varsinkin omaa henkilökohtaista palvelua koen olevan tosi henkilökohtaista myydä. Pakit tuntuvat pahoilta. Mietin aina, että miksi en riittänyt, mikä mussa oli vikana, miksi olin epäuskottava. Vaikka mä ymmärrän, että 98% tapauksista, se ei riipu minusta, jos ei palvelua osteta. Mä itse koen, että on tosi vaikeaa myydä omaa palvelua ja/tai tuotetta, jos vertaa muihin myytäviin.

Oon myynyt kyllä paljon. Aikakausilehtiä, joulukuusia, kaupassa ja kioskissa, puutarhaosastolla, kotipalveluita, kotihoidonpalveluita, hoitajavuokrausta ja workshoppeja. Kivointa oli lehtien myyminen! Nopeana ihmisenä pystyn reagoimaan vikkelällä vastauksella ja sain myytyä lehtiä ihan kivasti. Rankinta on kehua ja myydä omaa palvelua. Mulle ainakin nousee sellainen myyntihäpeä.

Miten asiakkuuksia sitten syntyy? Kun myymis-vaiheesta on päästy yli, syntyy asiakkaan ja yrityksen välille suhde. Suhde on aina uniikki. Se mitä minulla on ollut yhden asiakkaan kanssa, ei ole välttämättä samaa toisen asiakkaan kanssa. Jokainen asiakas on erilainen ja vaativat erilaista suhdetta. Tarpeen ja tarjonnen tulee kohdata täsmällisesti, varsinkin palveluja myydessä. Toinen käy hakemassa ripsienpidennyksiä ja toinen käy vain jalkahoidossa. Jalkahoidossa käyvää ei kiinnosta yhtään, millaisia ripsiä sulla on myynnissä. Suhteet ovat erilaiset, vaikkakin palveluntuottaja on sama.

Haluan kuitenkin muistuttaa yrittäjiä siitä, että kaikille saattaa tulla eteen myös niitä asiakkaita, jotka aiheuttavat harmia. Kotipalvelutuottajana törmäsin asiakkaaseen, joka tupakoi sisällä. En vaan kerta kaikkiaan pystynyt viettämään aikaa hänen asunnossaan ja koin parhaaksi lopettaa asiakas-yritys suhteemme, koska se ei tehnyt hyvää itselleni. Asiakas ymmärsi ja autoin häntä etsimään itselleen uuden palveluntuottajan.

Haluan sanoa, että meidän yrittäjien ei siis tarvitse matchata jokaisen asiakkaan kanssa. Maailma on täynnä asiakkaita. Yrittäjän tehtävä on löytää omansa. Asiakkaan saaminen on kuin parisuhteen luominen. Kaikki ei sovi kaikille. Jos yhteinen sävel löytyy, se on match!

Ota kanavani seurantaan, mikäli haluat seurata laajasti yrittäjyysaiheita. Löydyn Instagramista ja LinkedINistä. Tilaa toki uutiskirjeeni täältä sivun alareunasta. Uutiskirjeessä jaan ilosanomaa vain hyvistä ja hyödyllisistä asioista! Kiitos kun luit.

1 ajatus aiheesta “Parasta yrittämisessä 8/52: Asiakkaan saaminen on kuin parisuhteen luominen.”

  1. Paluuviite: Yrittäjä, onko sinulla henkilöbrändi? – Kauppaneuvoksen tytär

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *