Kaikilla on! Se millainen se on, onkin sitten toinen kysymys. Kirjoitan nyt YAMK- opinnäytetyötä koskien Elämäni Yrittäjänä podcastin mahdollisesti luomaa asiantuntija-henkilöbrändiä ja olen lukenut ja kuunnellut monia henkilöbrändiin liittyviä tekstejä ja podcasteja. Yksi mieleenpainuvimmista on ollut Susanna Rantasen Vaikuttava työnantajabrändi podcastin jakso henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi.
Brändäys on varsinkin nöyrille suomalaisille aika nolo laji. Siinä laittaa itseensä kovin alttiiksi. Vähättelyn sijaan, omia saavutuksia pitää korostaa ja mainostaa, lähes myydä. Epäsuomalaista! Yrittäjille brändääminen saattaa olla jopa arka laji. Huijarisyndrooma vaanii ja itseensä uskominen epäonnistumisten kierteessä on lähes mahdotonta.
Niin kuin olen aiemmin kirjoittanut, itselleni on vaikeinta myydä omia palveluita. Myyntihäpeä on välitön! Oman asiantuntijuuden korostaminen, oman henkilöbrändin luominen, tuntuu vielä enemmän vastenmieliseltä. Se on tyhmää, koska sitähän juuri haluan tehdä ja teen! Haluan olla se tyyppi, joka tulee ekana mieleen, kun tulee kysyttävää yrittäjyyden eri aiheista tai tarvitaan joku yrittäjyyden asiantuntija haastatteluun. Samaan aikaan tiedostan itse, että en ole tehnyt merkittävää exitiä, en ole enkelisijoittaja ja kokemukseni yrittäjyydestä on vähäisempi kuin monen muun. Vaikka olen käynyt ylemmän ammattikorkeakoulun yrittäjyys-tradenomi opinnot, ja tieto on hallussa, niin tiedän, että vain kokemus ratkaisee.
Henkilöbrändi ei tule ilmaiseksi. Se vaatii itsensä likoon laittamisen. Sen lisäksi se vaatii kokemusta ja tekemistä. Henkilöbrändi on sitä mitä sinusta puhutaan, kun et ole huoneessa. Olen onnekas siinä suhteessa, että usein minusta puhutaan juuri niitä asioita mitä olen. Tiedän sen siitä, että usein lauseita ”sä kun saat asioita aikaan, niin..” tai ”sä ku oot tehnyt tätä, niin”.. tai ”Sulle on varmaan tuttua nämä, niin..”. Viimeksi multa kysyttiin omaishoidettavien palveluseteleistä. Toinen yrittäjä tiesi, että minulla on tietoa niistä ja kääntyi puoleeni, vaikka olisi voinut selvittää asiaa mm. kaupungin palveluista.
Koska olen paljon äänessä ja kerron mielipiteitäni niin, minusta varmasti ollaan myös toista mieltä. Tietäjät tietää, että ne ketkä huutelee takarivistä, ovat siellä takarivissä syystä. Jos minäkin olisin vain hiljaa, enkä kertoisi mielipiteitäni ja pysyisi liikkeessä ja olisi kiinnostunut asioista ja jakaisi niitä mm. sosiaalisessa medissa, ei minulle kukaan soittaisi ja kysyisi. Eihän kukaan edes tietäisi, että olen olemassa!
Tieto olemassa olosta, on yrittäjälle hengen tärkeä! Se tuo asiakkaita, puskaradiota, ilmaista mainontaa, eli suomeksi valuuttaa pöytään. Siksi jokaisen yrittäjän olisi todella tärkeää huomioida 1) että rakentaa itsestään henkilöbrändiä ja 2) kiinnittää huomiota millaista henkilöbrändiä itsestään rakentaa.
Otan tähän esimerkki yrittäjäksi Sampo Kaulasen, joka oli Äkäslompolon K-market Jounin kauppa yrittäjä. Vastikään Kaulanen myi tontin ja rakennukset 19 miljoonalla eurolla! Väitän, että suurimmalla osalla tulee mieleen Sampo Kaulanen miettiessä Jounin kauppaa. Se johtuu siitä, että Sampo on tehnyt vuosi töitä henkilöbrändinsä ja kauppansa eteen. Voit lukea Sampon käänteet tästä. Kukaan ei kuitenkaan muistaisi Äkäslompolon Jounin kauppaa ja Sampoa, ellei Sampo olisi varta vasten lähtenyt tekemään hulluja arvontoja ja luomaan tunnettavuutta. Jos Sampo olisi ollut vain hiljaa, myynyt elintarvikkeita ja pitänyt itsestään vähemmän ääntä, uskon, että Jounin kaupan tarina olisi eri.
Nyt viimeistään on siis sinunkin yrittäjä-kollega pidettävä itsestäsi ääntä! Miksi juuri sinä olet omassa työssäsi paras? Miten sinä teet työt eri tavalla kuin kollegasi? Mikä sinut erottaa muista? Miten tuot sen esiin ja olisiko siinä parantamisen varaa? Saisitko enemmän viivan alle, jos brändäisit yrityksen lisäksi itsesi?
Ota kanavani seurantaan, mikäli haluat seurata laajasti yrittäjyysaiheita. Löydyn Instagramista ja LinkedINistä. Tilaa toki uutiskirjeeni täältä sivun alareunasta. Uutiskirjeessä jaan ilosanomaa vain hyvistä ja hyödyllisistä asioista! Kiitos kun luit.