Yrittämisessä yhtenä haastavimmista asioista olen kokenut hinnoittelemisen. Olen luonteeltani hyvä tuo hyvää- tyyppi, enkä osaa nähdä asioiden rahallista arvoa. Jos saisin päättää niin ehkä maailma voisi pyöriä jotenkin niin, että minä annan jotain jollekin ja hän antaa taas minulle jotain kun tarvitsen. Enemmän talkoohengellä. Toisaalta, kuulostaa vähän parisuhteelta. Hinnoittelu on kuitenkin maailman tärkeintä, kun puhutaan busineksen tekemisestä. Ollaan tehty Elinan kanssa siitä myös jakso meidän podcastiin, voit käydä sen kuuntelemassa tästä.
Kun vuonna 2011 kuljetin kauppatavaroita vanhuksille, sen palvelun hinta oli 6,5€ kerta. Siihen sisältyi kauppalistan ylösottaminen vanhukselta puhelimitse, arviolta tähän meni vähintään 5min kerta. Itse kauppalistoja soittavia vanhuksia oli muutama. Muutoin toimin yhteistyössä kotihoidon kanssa ja kodinhoitajat keräsivät kauppalistat omilla käynneillään ja toimittivat listat(vihot) toimistolle, josta kävin ne kauppapäivän aamuna hakemassa. Täydellisessä maailmassa kaikki listat eivät tietenkään olleet aina paikalla ja välillä unohtuneita listoja otin vastaan myöhässä ja kävin hakemassa tavarat eri kerralla.
Hintaan sisältyi tietysti kauppatavaroiden kerääminen kaupasta. Kauppoja oli kaksi, joista jokainen asiakas sai valita itse, kummasta kaupasta tavaransa haluaa toimitettavaksi. Hintaan ei vaikuttanut tilasiko asiakas yhden vai sata tavaraa. Mitä painavampi kassi, sitä ärsyttävämpää sitä oli kantaa ja sitä vähemmän sain siitä hintaa, verrattuna kevyempään kassiin. Hinta sisälsi lisäksi kuljetuksen asiakkaan kotiin, keskustan alueelle. Eeeiiikä siinä vielä kaikki, hintaan kuului vielä tavaroiden laittaminen jääkaappiin, tai tasolle. Mikäli unohdin tavaran kauppaan, tai se oli unohtunut kauppalistan kerääjältä huomioida, tein usein vielä extra haun samalla hinnalla.
Oliko 6,5€ riittävä? Olisitko sinä tehnyt työtä 6,5€ per asiakas? Noh, volyymi oli suht iso ja tein kauppareissujen lisäksi muita töitä, eli yritys elätti juuri ja juuri. Sain saman rahan kuussa käteen kuin esim. kaupassa töissä ollessani, mutta pienemmällä tuntimäärällä, joten minulle yrittämisessä oli järkeä. Yrittäminen oli silti ihan nappikauppaa ja jos olisin esimerkiksi halunnut palkata työntekijän, ei se olisi ollut taloudellisesti mahdollista, eikä liiketoimintaakaan ei pystynyt kasvattamaan eläessä kädestä suuhun.
Halusin tällä esimerkillä tuoda esiin, miten tärkeää on hinnoitella oikein. Jos sinun yrityksesi tarjoaa esim. linnunpönttöjä, ei riitä, että arvioit asiakkaan ostavan sen 10 eurolla. Vaan tärkeintä on, että olet laskenut tuotteelle tai palvelulle katteen. Kate voi olla mitä vain 10-rajattoman prosenttimäärän väliltä. Teet kannattamatonta liiketoimintaan myydessäsi linnunpöntön kymmenellä eurolla, jos tarvikkeet ja työhön kulutettava aika maksavat 15€. Toistaalta, jos jostain löydät yli 100% katteen, olet aika varmasti kultasuonessa!
Asiakas on siitä kuningas, että asiakas pystyy äänestämään aina jaloillaan. Lähtökohtaisesti kaikki ostettava on aina kamalan kallista. Hinnoittelussa pitää ottaa huomioon asiakkaiden maksukyky ja maailman tilanne. Kukaan ei tänä päivänä maksa tietokoneen hiirestä 3000€, koska se ei ole uusi tuote markkinoilla. Kukaan ei maksa 100€, jos kahdesta viereisestä kaupasta saman saa 50 eurolla. Jos lasket, että linnunpöntöstä pitäisi saada katteineen 35€, silloin linnunpönttöbusiness ei ole kannattava. Kukaan ei osta 35€ linnunpönttöä. Markkinat siis määrittelevät hintoja.
Kuitenkin ihan viimeisessä kädessä yrittäjä päättää hinnan. Mikäli hinnoittelet tuotteen liian kalliisti tai liian halvasti, kannat asiasta vastuun itse. Jos hinta ei vastaa työtuntiesi määrää tai liikevaihtosi ei kasva, saati elätä, jotain hinnoittelussasi on pielessä. Olet siitä yrittäjänä itse vastuussa.
Olisin itse voinut hinnoittaa aiemmin mainitsemani kauppapalvelun paremmin. Olisin voinut laskea ajan, joka minulla menee ottaessa kauppalistoja puhelimitse vastaan, hakiessa listat kotihoidon toimistolta, kerätessä kauppatavarat, bensan kulutuksen, kauppakassin purussa, kirjoittaessa laskun ja olisin varmasti päässyt erilaiseen tulokseen kuin 6,5€. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, olisiko palvelua ostanut kukaan, sillä tuostakin 6,5€ hinnasta riitti valittajia. Olihan se jo kuukaudessa 26€.
Kamalaa. Miten olen koskaan suostunut tekemään työtä noin halvalla. Olin 24-vuotias, laitetaan siis nuoruuden piikkiin. Laitetaan sekin nuoruuden piikkiin, etten ymmärtänyt kasvattaa businesta viereisiin kaupunkeihin. Tuo oli sen ajan wolt.
Ota kanavani seurantaan, mikäli haluat seurata laajasti yrittäjyysaiheita. Löydyn Instagramista ja LinkedINistä. Tilaa toki uutiskirjeeni täältä sivun alareunasta. Uutiskirjeessä jaan ilosanomaa vain hyvistä ja hyödyllisistä asioista! Kiitos kun luit.